יום רביעי, 25 בינואר 2012

בירה מהחבית לעומת בירה מהבקבוק

בירה. האם יש דבר יותר מהנה לשתות בסופו של יום מעייף – או סתם ככה בבית, אפילו בצהריים? נראה שלא. כיום תוכלו למצוא בכל מקום שלל סוגים של בירות, מה שמביא לשאלה החשובה ביותר בהקשר זה: מהחבית או מהבקבוק?

למי שבכל זאת לא בטוח – ההבדלים...

יש אנשים שיקראו למילים שייכתבו עכשיו 'מלל מיותר'. אבל מה לעשות, חשוב להיות בטוחים. לכן, החלטנו לרשום פה כמה מילים על ההבדלים בין בירה מהחבית לבין בירה מהבקבוק, למי שבכל זאת לא כל כך יודע מה ההבדל.

אז ככה: בירה מהחבית, היא זו שנמזגת ישירות לכוסות בפאבים, בארים, בתי קפה וכדומה. היא נקראת בפי כמה בתור בירה מהברז – משום שהיא נמזגת ישירות אל הכוס מאותם ברזים מיוחדים שמעליהם סמל הבירה.

בירה בסוף היום...
החביות עשויות לרוב ממתכת מיוחדת ששומרת על הטמפרטורה הקרה שלהן – אך אלו אינן החביות שבהן מייצרים את הבירה (למעשה אלו מתקני תסיסה), משום שאלו לא יוכלו לשמור על הנוזל טרי ובטעם טוב. עם זאת, בירות מהחבית הן כאלו שנמזגו אל החבית, לאחר סיום הכנתן, מקסימום חודש קודם לכן.

כאן נמצא ההבדל הגדול ביותר בין בירות מהחבית לבין כאלו מבקבוק. הבירות מהבקבוק הן כאלו שנארזו ונחתמו בבקבוקים (או פחיות, אגב) ישר לאחר סיום הכנתן, אך הזמן עד שיגיעו לצרכן הוא ממושך הרבה יתר ויכול להימשך כמה חודשים.

אפילו בירות ישראליות – והיום יש לא מעט כאלו! – יכולות לשבת חודשים ארוכים על המדפים בסופרים, בפיצוציות או אפילו בפאבים מבלי שיצרכו אותן. זה יכול לפגוע רבות בטעם של הבירה ובאיכות שלה.

המידות והכמויות

כידוע, ישנן מידות וכמויות לבירות השונות, אם בבקבוק או בחבית. גם כאן החלוקה די ברורה: בירות מהחבית יהיו בנפח של שליש, חצי, ליטר או אפילו שני ליטרים לפעמים (בעיקר במדינות שבהן הבירה היא משקה חובה, כמו גרמניה).

בירות מהבקבוק יגיעו לרוב רק במידות של שליש ליטר (330 מ"ל ליתר דיוק). מעטים הבקבוקים שמכילים יותר מזה, והם נפוצים הרבה פחות. דווקא הפחיות יגיעו לרוב בנפח של חצי ליטר ולא פחות מזה.

ובכל זאת – מה אתם מעדיפים?

החוויה של שתייה מכוס מול השתייה מבקבוק, שונה גם היא לחלוטין. יש, לדוגמא, כאלו שיישבעו שהשתייה מהבקבוק הרבה יותר כיפית, בעוד אחרים לא יוותרו על החזרת כוס זכוכית מעוצבת ובתוכה הנוזל הנפלא הזה. יש גם כאלו, אגב, שמעדיפים בכלל לשתות בירה ישירות מהפחית. הכל עניין של העדפה.

באופן כללי, כמו שציינו, בירות מהחבית יהיו טריות יותר ויכללו את מירב הטעמים – פשוט משום שהן מסופַקות לצרכן בזמן קצר מאוד. ועדיין, גם אנשים ששותים מבקבוק או פחית נהנים מאוד מהטעם. חלקם אף מצהירים שלא הרגישו בשום הבדל בין הטעמים, לא משנה אם זו בירה מהחבית או מהבקבוק.