יום ראשון, 19 בפברואר 2012

בירות ישראליות – ישן מול חדש

חיזרו בזמן עשר שנים לאחור ושאלו את עצמכם – אילו בירות ישראליות אתם מכירים? זה יסתכם לרוב בשלוש: גולדסטאר, נשר ומכבי. היכנסו שוב למכונת הזמן ושובו לתקופה שלנו, ושאלו שוב את אותה השאלה. התשובה שתהיה כל כך ארוכה, עד שתתקשו לעקוב. כמות הבירות הישראליות שצצו כאן בשנים האחרונות היא פשוט מסחררת. וזה תענוג אמיתי!

קשה שלא להתפעל מהמגמה

זה התחיל בטפטוף זעיר והפך לזרם שמסרב להיפסק. בהתחלה זה נראה יותר כמו שיגעון חולף, אבל כיום מדובר לכל הדעות במשהו שיישאר כאן עוד הרבה זמן. קוראים יקרים: ישראל עוד תהפוך למעצמת בירות בוטיק (הלוואי!). הנה רק חלק מהרשימה העדכנית (שעלולה להשתנות ולהתעדכן בכל רגע):

זוהי רשימה חלקית בלבד של בירות כהות ובהירות, כבדות או קלילות, קיציות או חורפיות, בסגנון בלגי, גרמני או סקוטי, המיוצרות כאן בישראל. המבחר היום עצום והבשורה מרעננת. וזה בדיוק הזמן להציב את שתי הקבוצות אחת מול השנייה: ישן מול חדש. אילו בירות ישראליות יש מכל צד ומה ההבדלים ביניהן?

נתח השוק

אז עם כל הכבוד לבירות הישראליות החדשות, אלו עדיין מוגדרות ברובן כמבשלות בוטיק – כלומר, כאלו שמיועדות לקהל לא גדול ומייצרות כמות מוגבלת של יחידות בכל רגע נתן. כאן, הבכורה היא עדיין של הבירות הישנות יותר.

אין מה לעשות: בירות ישראליות קטנות לא יכולות להתחרות, לפחות כרגע, באמצעי השיווק וההפצה המשומנים והוותיקים של חברות משקאות כמו טמפו. עם זאת, הזמן עושה את שלו ולאט לאט נתח השוק הופך להיות מאוזן יותר.

המבחר

כאן, לרוב, היתרון הוא לצד מבשלות הבוטיק. כל ישראלי ממוצע יודע שלנשר יש, פחות או יותר, שני סוגים של בירות (כולל הבירה נטולת האלכוהול), וכך גם לגולדסטאר ולמכבי. במבשלות הבוטיק, כפי שציינו קודם, אפשר למצוא הכל מהכל.

בשל העובדה שמדובר במבשלות חדשניות, ומעצם היותן מבשלות קטנות בהן ניתן לבצע 'ניסויים' ולערוך שינויים בזמן קצר יותר (פס הייצור קטן יתר וכך גם כמות הכלים וחומרי הגלם בהם משתמשים), למבשלות הבוטיק יש אפשרות להציע מגוון גדול יותר. כך, אפשר למצוא היום בירות ישראליות חדשות שבהן שלושה או ארבעה סוגי בירות, ואף יותר מזה.

העיצוב והחדשנות

לא קשה לדעת מי כאן המנצחות הגדולות: כל מותג חדש שיוצא לשוק זוכה לרוב, ובזכות אנשי השיווק והקופירייטינג שלו, למראה ולתחושה חדשניים יותר. כך נכון גם לגבי העיצוב –וכך נכון כמעט לגבי כל בירה ישראלית חדשה.

הבירות הישראליות מהתקופה הישנה יותר נותרו פחות או יותר במקומן. אמנם ישנן בירות ישראליות ותיקות שניסו לשנות את פניהן (בירה מכבי בטעם החדש או גולדסטאר בגרסת הדיאט), אך אין כאן ספק: החידוש והעיצוב הולכים אל מבשלות הבוטיק.

הטעם

כאן קשה מאוד להכריע – בעיקר משום שכל אדם אוהב את הבירה שלו אחרת. יש כאלו שמעדיפים בירה כהה ונוטפת אלכוהול, וכאלו שיעדיפו בירה קלילה, אפילו עם 3% אלכוהול. וזהו רק הבדל אחד מיני רבים. לכן, בעניין זה לא נוכל להכריע, אך נגיד כך: בירות ישראליות יש היום בשפע. כל מה שאתם צריכים זה לקנות, ולשתות כחול לבן. בכל הטעמים.