יום ראשון, 19 בפברואר 2012

סוגי וויסקי

הוויסקי נשפך כמו מים במקומות רבים בעולם, כמו גם כאן בישראל. אוהבי אלכוהול רבים מוצאים בו את המשקה החריף הטוב ביותר והיוקרה שצבר שמו עם השנים מתחרה עם מותגים מהגדולים בעולם. לראייה, ישנם היום שלל סוגי וויסקי כמעט מכל מקום בעולם – אנחנו ננסה כאן לספר לכם קצת על כל אחד מהם.

סוגי הוויסקי מחולקים לפי המקום בו יוצרו. כפי שמייד תגלו, ישנן מדינות בהן סוגי הוויסקי נחלקים אפילו על פי אזורים גיאוגרפיים פנימיים. אבל, השוני בין המדינות שמייצרות את הנוזל המשכר והנפלא הזה אינו מתבטא רק במיקום, אלא גם בסגנון הייצור וברכיבים מהם עשוי הוויסקי.

וויסקי סקוטי

ממלכת הוויסקי העולמית היא סקוטלנד, ככל הנראה. כמות מזקקות הוויסקי במדינה הזו כל כך גדולה, עד שמחלקים את סוגי הוויסקי שמיוצרים בה לפי מחוזות מסוימים ואזורי גידול. מסתבר, שבכל אזור כזה סוג הוויסקי הוא בעל תכונות מסוימות.

הוויסקי הסקוטי עבור רבים הוא הוויסקי המקורי והמשובח ביותר. יש כמה הוראות, הנחיות ומגבלות שהופכות אותו לכזה: ראשית, כל חומרי הייצור שלו חייבים להיות סקוטים, כשגם תהליך היישון – שלוש שנים לפחות, כמו בכל וויסקי אמיתי – חייב להיות במקום כלשהו במדינה. הוויסקי הסקוטי חייב גם להתיישן בחביות משומשות ולא חדשות.

הנה כמה מזקקות ידועות של וויסקי סקוטי

    גלנפידיך ג'וני ווקר מקאלן בלנטיינס שיבאס ריגל

וויסקי אמריקאי

המדינה שמדורגת, לפחות על פי כמות מזקקות הוויסקי, במקום השני בעולם היא ארצות הברית. זו אחראית על כמה ממשקאות הוויסקי המעניינים ביותר, בעיקר משום המרכיבים המיוחדים שמהם מופק הוויסקי המקומי.

וויסקי אמריקאי מיוצר, בניגוד לאחיו הסקוטי (וגם האירי אגב), מזרעי תירס בעיקר. אלו נותנים לו טעם ייחודי, שונה אופן די משמעותי ממשקאות וויסקי המופקים משעורה וחיטה. ישנם סוגים שונים של וויסקי אמריקאי, כמו הבורבון, טנסי ושיפון (על שם השיפון, בו נעשה שימוש גדול יחסית בתהליך הפקת המשקה הספציפי הזה).

מבין המזקקות האמריקאיות שפועלות היום, ג'ק דניאלס הוא כנראה המותג הידוע ביותר – וויסקי טנסי טהור. כאמור, ישנן לא מעט מזקקות וויסקי בארה"ב, אך זו הידועה ביותר, והיא נוסדה אי שם בשנת 1875.

וויסקי אירי

אחיו הקטן של הוויסקי הסקוטי הידוע, אשר מיוצר גם הוא משעורה וחיטה, אבל בניגוד לסקוטי, מדובר בוויסקי שמזוקק שלוש פעמים ולא שתיים. ומה זה אומר עבור האדם הממוצע? נוזל 'נקי' יותר, ועם אחוזי אלכוהול גבוהים יותר.

הוויסקי האירי מיוצר לרוב משילוב בין מספר סוגי וויסקי (מה שמוגדר כ'בלנדד') לעומת הסקוטי שיהיה כמעט תמיד סינגל – כזה שמיוצר מסוג אחד של וויסקי בלבד. אלו המזקקות האיריות הידועות ביותר:

    בושמילס מידלטון פאדי

וויסקי קנדי

גם לוויסקי האמריקאי יש אח קטן, וזהו האח מהצפון. וויסקי קנדי אמנם לא מיוצר בכמויות אדירות כמו בארה"ב, אבל גם שם הוא מבוסס לרוב על תירס. עם זאת, רבים מגדירים אותו כוויסקי שיפון, בשם כללי – אך לא תמיד מדובר במשקה הטהור כפי שהוא מיוצר בארה"ב (על פי הוראות קפדניות כמובן).

מאחר ומדובר בנפח ייצור קטן, הוויסקי הקנדי פחות מוכר לנו, הישראלים. ובכל זאת, היום קיימים מעל 500 מזקקות וויסקי קנדי, מה שהופך את המדינה הזו ליצרנית ויצאנית וויסקי לא קטנה בכלל. זכרו זאת בפעם הבאה שתבקרו באזור.