יום שלישי, 27 בספטמבר 2011

ויסקי סקוטי


ויסקי סקוטי הוא ויסקי אשר עשוי משעורה בלבד. הוויסקי הסקוטי מחולק למספר של תת קטגוריות כשכל מה שמשותף לסוגי הוויסקי השונים בקטגוריות אלו שהם חייבים לעבור את כל שלבי הייצור השונים רק בסקוטלנד ואף להתיישן לפחות 3 שנים בסקוטלנד.

מהן התקנות שמגדירות ויסקי סקוטי?
·         המשקה חייב להיות מיוצר במזקקות ויסקי בסקוטלנד ולהיות מונפק אך ורק משעורה ומים.
·         התהליך עצמו של הפיכת גרעין השעורה לעיסה אשר לאחר מכן ניתנת לתסיסה חייבת להתבצע אך ורק בגבולותיה של סקוטלנד.
·         התסיסה עצמה של הוויסקי הסקוטי תעשה בעזרת שמרים.
·         לאחר הזיקוק של המשקה חוזקו האלכוהולי של התזקיק לא יעלה על 94.8% אלכוהול בנפח וזה על מנת להצליח לשמור על תכונותיו של חומר הגלם המקורי.
·         התזקיק עצמו מוכרח להתיישן בתוך חביות עץ אלון (כמובן בתחומי סקוטלנד).
·         אין להשתמש בתוספות כלשהן פרט למים וצבע שמופק מקרמל.
·         הוויסקי הסקוטי יבוקבק בחוזק אלכוהולי של 40% (לפחות!).

סוגיו השונים של הוויסקי הסקוטי
  • ויסקי סקוטי סינגל מאלט – ויסקי אשר מופק משעורה ומזקוק בתוך זיקוק דודי. פירוש המילה "סינגל" של הוויסקי מתייחס לעובדה כי הוא מיוצר רק מסוג מאלט אחד.
  • ויסקי איילה (Islay) – ויסקי זה מיוצר באי הדרומי ביותר בסקוטלנד. וויסקי שמיוצר באזור זה הוא בעל טעם מאוד דומיננטי, ריח חזק של עשן ולעיתים מריח הוא כתרופה או יוד.
  • ויסקי לואולאנד (Lowlands) – ויסקי זה מיוצר בחלקה הדרומי של המדינה, הוא קליל יחסית.
  • ויסקי איילנדס – ויסקי זה מיוצר באיים שסובבים את סקוטלנד: סקיי (Skye), יורה (Jura), אורקני (Orkney), מו/ל (Mull) שטלאנד (Shetland)
  • ויסקי היילנד (Highlands) – האזור בו מיוצר הוויסקי הוא אזור הררי. ויסקי זה מיוצר באופן עדין (יחסית) והוא נחשב קליל בטעמו.
  • ויסקי ספייסייד (speyside) – אזור זה נמצא בצד הצפון מזרחי של סקוטלנד וניתן לשמוע קולות רבים אשר טוענים כי באזור זה מיוצר הוויסקי "הקלאסי". ויסקי מתקתק ובעל ניחוח משכר.
  • ויסקי קאמפבלטאון – בעבר אזור זה היה נקרא "בירת הוויסקי העולמית" כשבאזור זה פעלו כלא פחות מ- 28 מזקקות. כיום נותרו במקום רק 3 מזקקות שמיצרות ויסקי זה.


כמה סוגי ויסקי אהובים: ויסקי טליסקר Talisker, ויסקי גלפידיך Glenfiddich וויסיקי גלנמורנגי Glenmorgie.