יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

חביות יישון וויסקי

בפוסט האחרון בסדרה זו ניגע בשלב הסופי של ייצור הוויסקי (לפני שמכניסים את הוויסקי לבקבוקים היפים האלה שאנחנו כל כך אוהבים) – יישון הוויסקי. היישון נותן לוויסקי הרבה מאוד מעמד. זה לא קשור רק לטעם ולצבע שמתקבלים במהלך אחסון הנוזל בתוך חביות יישון וויסקי – זה גם הסקס אפיל. תודו, בלי היישון כל העניין הזה היה הרבה פחות מפתה.
אז מה היא חבית יישון וויסקי? זוהי חבית עץ עגולה, ממש כמו שכולנו מכירים מהסרטים, ובה הנוזל האלכוהולי (כל נוזל אלכוהולי למעשה) 'מתבשל במיץ של עצמו' וסופג כמה תכונות שהופכות אותו לאהוב עוד יותר. הוא מקבל כאמור את הצבע המיוחד, את טעם העץ, את טעם הנוזל הקודם שהוחזק בו אם וכאשר (תיכף נגיע לזה) ואת הריח – מאותן סיבות.
היישון מתבצע לצורך מה שנקרא 'השבחת הנוזל' וגם כדי להוריד קצת את אחוז האלכוהול שבו, אבל כאן בעצם מסתיים הדימיון בין כל עולם האלכוהול לוויסקי. אז ככה: לרוב, וויסקי סקטי ייושן רק בחביות יישון וויסקי שעשויות מאלון אמריקאי. בנוסף, הן חייבות להיות משומשות. כן, כן, משומשות. ומאיפה מביאים חביות משומשות?
זה פשוט: הוויסקי האמריקאי (בורבון, טנסי) מיושן אך ורק בחביות חדשות. האמריקאים מייצרים אותן, משתמשים בהן פעם אחת – ומעבירים לסקוטים. חשבתם פעם שיש כזה שיתוף פעולה מדהים על רקע וויסקי בלבד?
יש גם כאלו שאוהבים לגוון. במקום חביות יישון וויסקי רגילות, הם מיישנים את הוויסקי בחביות שבהן הושרה יין 'מועשר' (שרי וכאלה), מה שמעניק טעמי וויסקי קצת שונים למשקה. גם הריח של היין נספג במשקה בצורה הזו, והתוצאה מיוחדת במינה.

שנות יישון וויסקי

כל פעם שאתם מגיעים לבר ורוצים וויסקי, אתם שואלים את הברמן מה הגיל של הנוזל החריף והמיוחד הזה. האם זה קורה כי אתם כל כך מבינים מה זה אומר, או רק רוצים להיראות ולהישמע מבינים? שנות יישון וויסקי הן וויכוח רב שנים בין אוהבי המשקה...
ראשית, חשוב לדעת שלפחות בסקוטלנד החוק ידוע: וויסקי ייקרא וויסקי רק אם עבר שלוש שנות יישון לפחות. אבל האם לאחר שלוש שנים הוא כבר כולל את הטעם האיכותי והמוכר לנו? לרוב לא. וויסקי בן שלוש לא יהיה בשל מספיק מבחינת הטעם שאנחנו רגילים אליו.
שבע או שמונה שנות יישון וויסקי הן הרגע בו לרוב הנוזל יקבל את הטעם הסופי. הוא יספח אליו את טעם העץ ואת הארומה של החבית וייפטר מהאלכוהול העודף – וכך נוכל להחליק אותו בגרון בכיף אמיתי. אך מה עם וויסקי של 12 שנים או 18 שנים? האם 21 שנות יישון מעידות על הוויסקי הטוב ביותר? לא בהכרח.
חשוב לדעת: וויסקי 'זקן' יקר יותר, פשוט משום שעם השנים הוא מתנדף מהחבית ויש פחות ממנו. כלומר, אתה משלם לא על האיכות, אלא על הכמות. בנוסף, ככל שהוויסקי עבר יותר שנות יישון, כך גם תרגישו יותר בטעם החבית. האם אתם אוהבים את הטעם הזה?
באופן כללי, רק שתייני וויסקי ותיקים יכולים להתמודד – ואוהבים באמת! – את טעם העץ שנספג בוויסקי ישן. עבור שתיינים מתחילים, שמונה עד עשר שנות יישון וויסקי יספיקו בהחלט. יותר מזה יפתיע אותם, ולא כל כך לטובה כנראה.