יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

דודי זיקוק וויסקי

השלב הבא בייצור וויסקי (כמו כל משקה אלכוהולי), הוא הזיקוק. פירוש המילה זיקוק בהקשר זה הוא הפרדה של נוזלים שונים הנמצאים בתערובת מסוימת, וזו בדיוק המטרה גם בתהליך זה: יצירת אלכוהול נקי לחלוטין, ללא שאריות של חומרי הגלם המשמשים ליצירתו. דודי זיקוק וויסקי מקבלים בתהליך הייצור אולי את היחס הקפדני ביותר בעולם השתייה.
איך הזיקוק מתבצע? למעשה, הנוזל שמתקבל לאחר התסיסה הסופית (ווש) מורכב ממים, כוהל ושאריות של שעורה, לתת וכדומה. כדי להפריד בין הכוהל לשאר החומרים, הנוזל מורתח לטמפרטורת הרתיחה של הכוהל – 78.3 מעלות צלזיוס (אבל בדיוק!) ואז הכוהל 'משתחרר' מהנוזל בצורת אדים, כלפי מעלה.
דודי זיקוק וויסקי עשויים ממיכל גדול תחתון שבו הנוזל הראשוני, ו'צוואר' ארוך ומתפתל, דרכו עוברים אדי הכוהל. בסופו של דבר, האדים יוצרים דרך צינור מקורר וחוזרים למצב צבירה נוזלי, טהור ונקי - או תזקיק בעגה המקצועית.
במצב כזה, אחוז האלכוהול בנוזל הזה הוא 30%. אם רוצים להגדיל את כמות האלכוהול בו, מעבירים אותו זיקוק נוסף, עד ל-70%. לא מספיק? אפשר שוב להכניסו אל דודי זיקוק וויסקי, עד שתושג רמה של 85% אלכוהול – אך זו הרמה הגבוהה ביותר האפשרית.
דודי זיקוק וויסקי הם דודי ענק, עשויים נחושת (תמיד, יש לזה סיבה הקשורה למבנה של הנחושת עצמה, שמאפשר לסנן עוד יותר את אדי הכוהל). רק כדי שתבינו את העוצמה הבלתי נתפסת, גודל דודי זיקוק וויסקי יכול להגיע ל-9,000 ליטרים ויותר. וכמה זמן לוקח כל זיקוק? 12 שעות.
מדודי הזיקוק עובר הנוזל המשכר לחביות היישון - על החביות בפוסט הבא...